...
حالا آمدیم و طرف (همان شرکت خارجی) کلاهبردار از آب درآمد و بجای آنچه ما در خواست خرید داده بودیم برداشته بود سیبزمینی برای مان فرستاده بود! یا اصلا طفلکی اشتباه میکند و برای مان ماده دیگری میفرستد. یا بجای صد تا کیسه نود و هشت تا میفرستد. آنوقت تکلیف چیست؟ برای رفع این مشکل شرکتهائی تاسیس شدهاند با شعباتی فراوان در سرتاسر دنیا. کار این شرکتهای بازرسی کنترل این است که آیا کالائی که دارد حمل میشود با آنچه ادعا شده یکی است یا نه. پس خیال مان راحت باشد.
اما خوب کار است دیگر، یک وقت دریا طوفان میشود، کشتی آتش میگیرد، دزد به محموله میزند، زنجیر جرثقیل کشتی پاره میشود و هزار و یک احتمال دیگر. هرکدام که باشد که ما به خاک سیاه خواهیم نشست. اینجاست که مقررات بینالمللی حمل و نقل یا فروشنده یا خریدار (هرکدام بسته به هزار و یک اما و اگر) را وادار به بیمه کردن کالای ارسالی میکند (مشابه همان چیزی که شما موظف هستید اتومبیل خود را بیمه شخص ثالث کنید و بدون بیمه حق تکان دادن خودروتان را ندارید).
کالا را تا روی کشتی همراهی کردیم. بعد چه؟ کالا به بندرعباس میرسد و وارد گمرک میشود. مجددا همان زره و اسلحهای که در اول مقال برای انجام امور اداری و گذشتن از هفت خوان پوشیدهبودیم را بر تن می کنیم و راهی بندرعباس می شویم تا با گذر از یک مجموعه مشابه انواع خوانها کالا را ترخیص نمائیم. بعد که کالا را تحویل گرفتیم به بانک مان اطلاع میدهیم که کالا مطابق آنچه در فاکتور بوده و مورد معامله قرار گرفته، صحیح و سالم به دست ما رسیده. بانک هم پول فروشنده را به بانک وی حواله میکند (معمولا تا رسید کالا و دادن چراغ سبز پرداخت از جانب خریدار به بانکش، بانک پولی را به طرف معامله نمیدهد. آن بالا برای خلاصه کردن کار گفتم که بانک پول فروشنده را میدهد. البته بانکها بین خود قرار و مداراتی دارند. یک وقت کالائی تا به دست خریدار برسد دو سه ماهی روی کشتی است. تکلیف پول آن بابا چه میشود؟ اینها همه ریزهکاریهای بانکی و تجاری است که واردش نمیشویم).
این کل پروسه خرید خارجی بود. البته آنچه من برایتان شرح دادم مثل این است که بگوئیم «خوب بنزین وارد سیلندر میشود و با هوا ترکیب میگردد بعد پیستون این مخلوط را فشرده میکند و در نهایت جرقه شمع باعث انفجار کوچکی در سیلندر میگردد و پیستون را با فشار به پائین میراند و این حرکت در چهار سیلندر انجام میگیرد و در نهایت حرکت به گیربکس و در انتها به چرخها منتقل میشود». آنچه در عمل اتفاق میافتد بسیار پیچیده و تخصصی و پر از ظرائف است. ولی خوب یک نگاه کلی بود به مقوله خرید از خارج.
ادامه دارد...