نگاهی دیگر، نگاه ما
خیلی وقتها در زندگی لازم است که از نگاهی دیگر به قضایا بنگریم، از زاویه‌ای جدید. نگاه ما باید نگاهی دیگر بشود و نگاهی دیگر نگاه ما
پدرخوانده و 300
آقا من نمی دانم حالا که واکنش ما به فیلم 300 (با داستانی مربوط به دوهزار سال پیش ما یعنی حد اقل چیزی در حدود شصت هفتاد نسل پیش) اینقدر ترقه وار وبا رگ گردن برآینده بوده، واکنش ایتالیائی ها به سه قسمت فیلم "پدرخوانده" چه می بایست بوده باشد که یک جنبه بسیار زشت جامعه ایتالیا (وجود چیزی بنام مافیا) در زمان حاضر را به تصویر کشیده؟
در ضمن ایتالیائی ها در مورد نویسنده و کارگردان و هنرپیشه های نیمه ایتالیائی-نیمه آمریکائی فیلم "پدرخوانده" چه موضعی می بایست بگیرند؟ بازی در فیلمی که یکی ازجنبه های منفی جامعه معاصر ایتالیا را به جهانیان نشان می دهد چه واکنشی را باید در جامعه ایتالیائی زبان برانگیزد؟ اسکار گرفتن این فیلم چه؟ نشانی نبود از خواست امپریالیسم آمریکا برای زدن تو دهنی به مردم شریف ایتالیا؟
اگر خدای ناکرده یک ایرانی در فیلم 300 بازی می کرد یا نویسنده و یا کارگردان بود ما چکارش می کردیم؟ تکه تکه نمی شد؟
در ضمن معتقدم تهیه کننده فیلم 300 یک تشکر بزرگ به جامعه ایرانیان بدهکار است که مفتی مفتی با بپا کردن جنجال باعث تبلیغ مجانی فیلم و فروش هرچه بیشتر آن شده اند (مشابه همان کاری که با مهدورالدم کردن سلمان رشدی برای فروش فوق العاده بالای کتاب مزخرفش کردیم).
پس نوشتار:
اگر فیلم 300 به نحوی معکوس ساخته می شد و روایت می کرد که مثلا در یکی از آن جنگهای دوهزارسال پیش ایران و یونان سیصد نفر ایرانی در فلان تنگه به محاصره چندصدهزار نفر یونانی در می آیند و بعد با دلاوری تمام یونانیون را به عقب می رانند و پیروز می شوند (مشابه همان فیلم های مسخره ای که ما از جنگ ایران و عراق می سازیم -وعراقی ها را سرتا ته همه احمق و گاگول نشان می دهیم- منتها اینبار با مهر کمپانی وارنر) واکنش ما و دولت ایران به چنین فیلمی چه می بود؟ باز هم پتیشن جمع می کردیم منتها اینبار در به به و چه چه از فیلم؟ یا شاید هم می گفتیم ببینید این پدر سوخته ها را که الان که بوی حمله به ایران می آید این ها آمده اند برای روی کار آوردن مجدد نظام شاهنشاهی چنین فیلمی را ساخته اند تا نشان دهند ارتش شاهنشاهی ایران چقدر قوی بوده و این یک توطئه غربی است؟ به سازنده فیلم اعتراض می کردیم که بابا شما با این خالی بندی تان آبروی ارتش دوهزارسال پیش ما را برده اید؟ هیچ چیز نمی گفتیم؟ یقه کمپانی وارنر را می چسبیدیم که "چرا سیصد نفر؟" و حتی سه نفرسرباز ایرانی هم برای تار و مار کردن ارتش چند صد هزار نفری دشمن بس بوده با امداد غیبی و ملی ایرانی؟
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
4 Comments:
Anonymous Anonymous said...
دوست خوب خیلی از دیدگاهت خوشم آمد. توجه شما را نیز به گفتگوی من با استاد دوستخواه در مورد فیلم 300 جلب می کنم
http://www.arashabdi.com/skabelon5khabarhayerooz_action.asp?id=529

با اجازه این نوشته ی شما را در تالار گفتگوی خودم با آوردن لینک نقل می کنم.

پیروز و نوروزخجسته بمانید
آرش شریف زاده عبدی

Anonymous Anonymous said...
دوست خوب بسیار از روشن بینی شما در مورد این فیلم بهره بردم. سپاسگزارم.

همچنین توجه شما را به گفتگوی من با استاد دوستخواه در مورد این فیلم در وبسایتم جلب می کنم:
http://www.arashabdi.com/skabelon5khabarhayerooz_action.asp?id=529

و با اجازه نوشته ی شما را در تالار وبسایتم بازنشر می دهم.

پیروز و خجسته نوروز بمانید

Blogger ققنوس said...
امیر عزیز و محترم سلام

ممنون از اظهار نظرت. لطف کردی. قبل از هر چیز سال نو را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم و برایت آرزوی سالی پر از شادی و تندرستی و موفقیت می‌نمایم.

اما در مورد فیلم ۳۰۰باید عرض کنم که هر زمانی چنین فیلمی راهی اکران می‌شد مسلما جار و جنجال ایرانیان را به دنبال می‌داشت. دولت آمریکا اگر قرار است از یک فیلم استفاده ابزاری بکند که دیگر باید فاتحه‌ خودش را بخواند. در ضمن سینما و آن تاثیری که بر مخاطب می‌گذارد در آمریکا با ایران فرق اساسی دارد.

دوم اینکه بالاخره باید قبول کنیم که همان قدیم ندیم ها ایرانیان از یونانیان شکست خوردند و امپراطوری عظیم ایران به مرور رو به زوال رفت و بعد با حمله اعراب کلا از هم پاشید. اینکه ۳۰۰ نفر یک ارتش را پس می‌زنند (ورژن هالیودی عاشورا!!!) دروغی خنده‌دار است ولی در اصل قضیه که ایرانیان شکست خوردند که شکی نمی‌توان داشت.

سوم اینکه چرا ما اینقدر که از امثال این فیلم ناراحت می‌شویم از حمله اعراب به ایران ناراحت نمی‌شویم؟ ضربه نهائی را اعراب به ایران باستان زدند.

چهارم اینکه اصلا ایران دوهزار و فلان قدر سال پیش به ما چه مربوط است؟ مگر عرب لگزوس سوار عربستان همان عرب شتر سوار ملخ خور ۱۴۰۰ پیش است؟ مگر این قوم یهود همان قومی هستند که موسی ۵۰۰۰ سال پیش از مصر خارج‌شان کرد؟ ریشه ما ایرانی است آری ولی من وابستگی و شباهت خاصی بین ایرانیان امروز و ایرانیان باستان نمی‌بینم مگر اینکه هردو این اقوام ایرانی نامیده می‌شوند. اگر آمریکائی گاو چران وحشی ظرف دویست سال عوض شد ایرانی متمدن فلان و بهمان ظرف ۲۰۰۰ سال تغییر نکرده؟

در پرانتز عرض می‌کنم که بعضی از دوستانم معتقد هستند که بخاطر وضع رانندگی و اوضاع قاراشمیش سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و قوانینی مثل دست بریدن و شلاق زدن و سنگسار کردن و اینکه برادر بر سر برادر در ایران کلاه می‌گذارد (عدم اعتماد به یکدیگر گسترده است) هرکس که ما را وحشی بپندارد حق دارد. من البته با این نظرشان مخالف هستم.

ممنون که آمدید و ممنون که نظرتان را فرمودید. راستی لینک وبلاگ‌تان صفحه را باز نمی‌کرد. لطف کنید آدرس را اصلاح بفرمائید تا من بتوانم برای عرض ادب خدمت برسم.

با تشکر و تقدیم احترام و عرض مجدد تبریک نوروز
ققنوس

Anonymous Anonymous said...

Free Blog Counter