نگاهی دیگر، نگاه ما
خیلی وقتها در زندگی لازم است که از نگاهی دیگر به قضایا بنگریم، از زاویه‌ای جدید. نگاه ما باید نگاهی دیگر بشود و نگاهی دیگر نگاه ما
شما بگوئید چگونه؟
شما چه فکر می کنید؟
1-اگر کسی چیزی را درزندگی دیگری نپسندد آیا باید قضیه را با طرف درمیان گذارد؟
مثلا اگر شما عینک من خوشتان نیاید آیا حق دارید قضیه را به من بگوئید؟
2-اگر کسی مطمئن بود که با ایجاد کمی تغییر در زندگی فردی دیگر گشایش و راحتی به ارمغان می آید آیا حق دارد قضیه را با وی درمیان گذارد؟ مثلا اگر شما دیدید که من باغچه خانه ام پر از علف هرز است آیا حق دارید به من بگوئید که گل در آن بکارم تا با زندگی در محیطی زیباتر روحیه ام بهتر شود؟
3-اگر کسی شک نداشت که دیگری با کاری که دارد می کند به خودش آسیب جدی وارد می کند آیا حق دارد قضیه را با وی درمیان گذارد؟ مثلا شما شک ندارید که سیگار کشیدن من باعث آسیب جدی به سلامتی من می گردد. آیا حق دارید به من بگوئید که سیگار را کنار بگذارم؟
4-اگر کسی تشخیص داد که کاری که دیگری دارد می کند باعث ضرر و زیان برای خود وی است آیا حق دارد به او تذکر بدهد؟ مثلا اگر در رستورانی من شروع به سیگار کشیدن کردم آیا شما حق دارید به من بگوئید که دود سیگار من باعث آزارتان می گردد و به سلامت تان آسیب می رساند؟
5-اگر کسی مطمئن بود که دیگری با کاری که دارد می کند ممکن است به دیگران صدمه بزند آیا حق دارد جلوی وی را بگیرد؟ مثلا اگر شما دیدید که من مست هستم و می خواهم رانندگی کنم آیا حق دارید جلوی من را بگیرید؟
6-اگر کسی شک نداشت که دیگری با مسیری که پیش گرفته هر لحظه ممکن است باعث ضررو زیان به وی شود آیا حق دارد که جلوی طرف را بگیرد؟ مثلا اگر من پخش کننده مواد مخدر در محله ای هستم آیا شما که فکرمی کنید من باعث به انحراف کشیده شدن فرزندانتان خواهم شد حق دارید جلوی من را بگیرید؟
در هرکدام از موارد بالا نحوه توصیه، تذکر یا اقدام چگونه باید باشد؟
اگر کسی معتقد بود که باوری (مثلا اینکه "شاه سایه خداوند برزمین است و دیگران رعیت وی هستند و مخالفت با شاه مخالفت با خداست") برای مردم مملکت وی سم مهلک است و این باور جلوی پیشرفت و ترقی شان را گرفته، آنگاه چگونه باید آن را با مردمش درمیان گذارد؟ نحوه توصیه، تذکریا اقدام چگونه باید باشد؟
اگر کسی معتقد باشد که باور غلط مردمان کشورش الان است که مملکت را به لبه پرتگاه نابودی بکشاند چگونه باید نگرانی خود را به مردمش منتقل کند؟ نحوه توصیه، تذکر یا اقدام چگونه باید باشد؟
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
5 Comments:
Anonymous Anonymous said...
ققنوس گرامی،

با این که این بحث را قبلا با شما مطرح کرده ام و نیازی به تکرار مکررات نمی بینم، چون اصرار بر پاسخگویی خوانندگانتان دارید نکاتی را به صراحت عرض می کنم:

۱- هر گاه دانش و آگاهی خود را در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران و اصولا عوامل ریشه ای تاثیر گذار بر فرهنگ یک جامعه به اندازه کافی افزایش دادید،

۲-هر گاه از ترس جمهوری جهل و جور و فساد (حتی با وجود اسم مستعار) پشت سر اسم شاه خدا بیامرز که محض اطلاع شما ۲۷ سال است چشم از جهان فرو بسته پنهان نشدید و به صراحت تمام شخص سید علی خامنه ای و حکومت ننگین جمهوری اسلامی را سم مهلکی دانستید که جلوی پیشرفت و ترقی مردم را گرفته،

۳-هر گاه ابتدا این را درک کردید که در وهله اول سیاستهای ابلهانه سران رژیم نامشروع ایران است که مملکت را به لبه پرتگاه نابودی کشانده و بعد جرات گفتن آن را پیدا کردید،

۴-هرگاه از نگاه صد در صدی به فرهنگ، تاریخ، تمدن و مردم ایران دست کشیدید و چون عیبش گفتید هنرش نیز بگفتید،

۵-هرگاه به مسببان رواج و گسترش باورهای غلط در بین عوام نیز پرداختید،

آنگاه شاید بتوانید نگرانی خود را به مردم منتقل کنید در غیر این صورت از واقعیت می گریزید و بس.

با احترام،

خشایار

Anonymous Anonymous said...
دوست عزیز چگونه در میان گذاشتن مسائل از اصل ان مهم تر است به نظر من اگر هنر ارشاد کسی را ندانیم و یا نتو انیم همان بهتر که در امور دیگران دخالت نکنیم که موجب ناراحتی دیگران نشویم اگر قرار باشد با توهین و تحقیر کسی اورا ارشاد کرد این امر ره به جایی به جزانزوای شخص ارشاد کننده نخواهد برد.

سحر

Anonymous Anonymous said...
Khashayar
Hokoomat-e jomhori eslami az dele in mardom biroon amadeh. Hokoomat har keshvari rang va booye farhang aan keshvar ra darad. Magar che kasi akse khomeini ra dar maah deed va enghelab kard? Magar che kasi dar jang-e 8 saleh baraye jomhouri eslami jangid? Magar che kasi khatami ra ba aan hame ra'ye entekhab kard? Magar che kasi Ahmadi nejad ra be khatere ghol hayee ke dad reis jomhour khod kard? Az hame mohem tar magar in mardome Iran nistand ke az proje atomi jomhouri eslami defa mikonand? Shoma be khatere asabaniati ke az jomhouri eslami darid hame cheez ra be gardane regeem miandazid, ama fekr nemikonid mardom va hohoomat yek rabeteye moteghabel darand? Dar zemn man nemidanam agar Ghognoos khodash ra moarefi konad va yek akse khanevadegi ham az khod dar inja begozarad, in be shoma va in bahs haii ke inja mishavad che komaki mikonad. In weblog mahale tazarobe aara va nazarat ast, baraye man mohem nist ke Ghoghnoos che kasi ast va khaneash kojast.
Eradar
Ali D.

Anonymous Anonymous said...
Ali jan,

in bahsist ke hozoori bayad hamegi ba ham dar yek forsate monaseb peigiri konim. Felan be hamin basande mikonam ke:

1-Hamantoor ke Dr noorizadeh ham hafte pish eshare kard mardom kholgho khoye nazam balasareshoon ro migiran va nemishavad be tanhayee anharo moghaser doonest. nemoone digaresh ham Nazi Germany.

2-Bande arz nakardam ke chon ghoghnoos esme mostaar ast pas harfhayash etebar nadarad. Ya ghoghnoos jomhoorie eslami ro HAM dar in masaeb moghaser midoone ya kheir. Agar nemidoone va moshkel faghat mardom hastan ke oon ye bahse digarist. agar midoone pas bayad dast az do pahloo neveshtan bardare va ino be serahat bege. esme mostaar ham ke dare pas dige moshkeli nist.

3-Man hargez mardom ro kamelan mobara az moshkelate mamlekat nemidoonam. Ama naghshe hokoomat ro bishtar mibinam. az dide man tamamie taghsirat ro gardan mardom endakhtan hamntoor ke goftam farar az vagheiat ast.

4-Dar morede hemayat mardom az masale atomi va gheire ham man ghblan bahse disinformation ro ba khodet va dar VOA anjam dadam ke dar oon zaman to ham ba man movafegh boodi. agar aknoon nazarate digari dari khoshhal khaham shod be zoodi dar rabete ba an bahs konim.

Ba ehteram,

Kash

Anonymous Anonymous said...
Ba ehteram be nazarate tamame khanandegane in blog bande betor 100% ba nazarate khashayar dar in mored movafegham.

Amir

Free Blog Counter