نگاهی دیگر، نگاه ما
خیلی وقتها در زندگی لازم است که از نگاهی دیگر به قضایا بنگریم، از زاویه‌ای جدید. نگاه ما باید نگاهی دیگر بشود و نگاهی دیگر نگاه ما
دروغ بزرگ
داشتم در مورد مسائل تبلیغاتی دولتی روی اینترنت چرخ می زدم که رسیدم به دانشنامه ویکی پیدیا که یک دانشنامه آنلاین است (و این روزها اگر روی گوگل چیزی را جستجو کنید یکی از ده دوازده لینک اولیه ای که به شما می دهد از این دانشنامه است).
داشتم مقاله مورد نظرم را می خواندم که عبارت "دروغ بزرگ" چشمم را گرفت و از خیر خواندن مقاله اصلی گذشتم و شروع به خواندن مطلب درباره "دروغ بزرگ" کردم. دانشنامه می گوید که اولین بار هیتلردر سال 1925 این عبارت را در کتابش بکاربرد. خلاصه قضیه اینکه معتقد بود که دروغ بزرگ آن دروغی است که آنقدر بزرگ است که هیچ کس به خود اجازه نمی دهد فکر کند که کسی ممکن است چنین دروغ بزرگی بگوید. این است که همه آن را باور می کنند.
در ضمن خواند متن مقاله دانشنامه، چشمم به پاراگرافی از یک گزارش "دفتر خدمات استراتژیک" آمریکا در زمان جنگ دوم که شاید به نوعی سلف سیا محسوب می شد خورد. ظاهرا در آن زمان این سازمان یک گزارش کامل درباره خلق و خو و روحیات هیتلر و روانشناسی وی تهیه کرده بود. ترجمه این پاراگراف را برایتان اینجا می گذارم:
"باورهای اصلی او(هیتلر) اینها بودند: هیچگاه به توده جامعه اجازه سرد شدن نده، هیچگاه به اشتباه یا نقصان اعتراف نکن، هیچگاه زبان به گفتن این حق که ممکن است در دشمن تو خوبی ای باشد مگشا. هیچگاه جائی برای راه حل های دیگر باقی نگذار. هیچگاه سرزنش را قبول نکن. برروی یک دشمن متمرکز شو و وی را برای هراشتباهی که ممکن است روی دهد سرزنش نما. مردم یک دروغ بزرگ را راحت تر می پذیرند تا یک دروغ کوچک و اگر آن را بقدر کافی تکرار کنی مردم دیر یا زود باورش می کنند."
خیلی آشناست؟ می دانم! تقریبا در تمام مسائلی که رسانه های گروهی ما در ایران مطرح می کنند این اصول رعایت می شوند. در بسیاری از رسانه های گروهی این ور آب نیز رد پای همین اصول به چشم می خورد منتها از نوع پخته و غربی اش.
بگذریم . راستی از انرژی هسته ای چه خبر؟ این پدرسوخته ها نمی خواهند ما انرژی هسته ای داشته باشیم، ولی ما به همه دنیا نشان می دهیم که انرژی هسته ای حق مسلم ماست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بر این باورم که در هر کجای دنیا که هستیم و هر که هستیم بهتر است به آنچه رسانه های اطرافمان به ما می گویند کمی با دیده تردید بنگریم. اگر دیدیم که همه آنها یک حرف را تکرار می کنند مستقیم یا غیر مستقیم آنوقت نود و نه درصد مطمئن باشیم که کاسه ای زیر نیم کاسه است و دروغی در حال دم کشیدن در دیگ.
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Free Blog Counter