نگاهی دیگر، نگاه ما
خیلی وقتها در زندگی لازم است که از نگاهی دیگر به قضایا بنگریم، از زاویه‌ای جدید. نگاه ما باید نگاهی دیگر بشود و نگاهی دیگر نگاه ما
قطع برق تهران
صبح روز چهار شنبه (امروز) به وقت تهران، برق تهران و چند ناحیه اطراف آن قطع شد. تا اینجای خبر که چیز جالب و جدیدی ندارد. مثل هر جای دیگر دنیا ممکن است در تهران نیز خاموشی بزرگی رخ بدهد.
حال به سایت بازتاب بروید و اصل خبر را بخوانید. این هم متن خبر:
ترکيدگي پست برق، تهران را خاموش کرد
به علت فرسودگی تاسیسات تولید برق ایران، حداکثر توان شبکه در فصل تابستان و ساعات اوج مصرف با پیک برابرشده و کاملا قابل پیش بینی بود که مصرف فوق امسال از حداکثر تولید شبکه نیز فراتر رفته و کوچکترين خللي در شبکه توزيع، باعث قطعی برق گسترده خواهد شد.
۱ شهريور ۱۳۸۵ - قبل از ظهر ۱۱:۲
تعداد بازديد: 12864
كد خبر: ۴۶۲۱۱
خاموشی صبح امروز بسیاری از مناطق اصلی تهران، فعالیت های روزمره را در بسیاری از نقاط شهر فلج کرد.به گزارش خبرنگار «بازتاب»، قطع برق برخی مناطق اصلی تهران که به گفته برخی از مسئولان اداره برق، ناشی از اشکال در شبکه انتقال برق بوده است، موجب به وجود آمدن ترافیک شدید در بسیاری از خیابانها و تعطیلی مترو تهران شده بود، که البته با اعلام عمومی شرکت مترو، تا حدودی از حجم مسافران کاسته شد.
این در حالی است که به گفته کارشناسان انتظار وقوع چنین مشکلی از مدتها پیش می رفت. چرا که مطابق استانداردهای علمی و فنی، حداقل 20 درصد بیشتر از توان مصرفی شبکه برق در ساعات اوج مصرف ( پیک مصرف) بایستی برق برروی شبکه وجود داشته باشد. این تمهید باعث می شود تا هرگونه اختلالات احتمالی در شبکه توزیع برق کنترل شده و جریان برق مطمئن و پایدار برای مصرف کنندگان تامین شود؛ اما نه تنها اين ميزان بار اضافي بر روي شبکه وجود ندارد، بلکه امسال در اثر مصرف بيشتر در شبها - که ناشي از تصميم دولت در عدم تغيير ساعت ارزيابي مي شود- ميزان اوج مصرف بعضا از حداکثر ميزان بار موجود بر شبکه هم فراتر رفت.
احمد حکمت پور مدير روابط عمومي شرکت برق منطقه اي تهران در مصاحبه راديوئي خود علت قطعي برق را ترکيدگي يکي از پست هاي برق اعلام کرده و در پاسخ سوال مجري برنامه که از علت قطعي برق شهرهاي کرج و تهران سوال کرده بود اظهار بي اطلاعي کرده و فقط دليل قطع برق تهران را علت فوق دانسته بود.
اين در حالي است که مسعود حجت، قائم مقام شركت توانير در گفتگو با فارس علت قطع برق در تهران را يك حادثه طبيعي در پست فيروزبهرام اعلام كرد اما تأكيد کرد: اين اتصال بايد تنها 500 متر حاشيه اين منطقه را با خاموشي مواجه مي كرد.به علت فرسودگی تاسیسات تولید برق ایران، حداکثر توان شبکه در فصل تابستان و ساعات اوج مصرف با پیک برابرشده و کاملا قابل پیش بینی بود که مصرف امسال از حداکثر تولید شبکه نیز فراتر رفته و کوچکترين حادثه در شبکه توزيع برق (که طبيعي است) باعث قطعی برق گسترده خواهد شد.گفتنی است، «بازتاب» پیش از این با ارائه اخبار و تحلیل، نسبت به خطرات چنین وضعیتی، که به عقیده کارشناسان قسمت عمده آن ناشی پایین بودن قیمت برق و سختی ایجاد نیروگاه های جدید است، هشدار داده بود.
در ابتدای خبر، عبارت "به علت فرسودگی تاسیسات تولید برق ایران" به چشم می خورد. وقتی متن خبر را می خوانی می بینی که مشکل اصلی مسئله انتقال نیرو است (بر اساس متن خبر) و نه تولید آن.
پاراگراف دوم خبرکه گوشه چشمی هم به تولید برق دارد نیز به ما نمی گوید که مصرف پیک برق در شب چه ارتباطی با خاموشی ساعت نه و نیم صبح دارد (نه اینکه ارتباط ندارد، بلکه برای خواننده عادی آن که تخصص برق ندارد فشار به شبکه در ساعات شب ربط منطقی به خاموشی صبح ندارد) ضمن اینکه مردم صبح تابستان که از خواب بر می خیزند معمولا کولر خود را برای چند ساعتی خاموش می کنند و چون هوا روشن است مصرف برق برای روشنائی پائین می آید. حالا چطور فشار شب چطور به ساعات صبح منتقل شده معلوم نیست. شاید منظور این بوده که در طول تابستان به دلیل مصرف بالا، تاسیسات زیر بنائی برق تحت فشار شدید قرار گرفته اند و فرسوده شده اند.
لغت "ترکیدگی" به نظر من شایسته متن یک خبر رسمی نیست، شما چه فکر می کنید؟ البته شاید من اشتباه می کنم و ترکیدگی لوله آب برای من جا افتاده است ولی "ترکیدگی پست برق" برایم قدری نا آشناست.
این جمله را هم یکبار دیگر بخوانید:
احمد حکمت پور مدير روابط عمومي شرکت برق منطقه اي تهران در مصاحبه راديوئي خود علت قطعي برق را ترکيدگي يکي از پست هاي برق اعلام کرده و در پاسخ سوال مجري برنامه که از علت قطعي برق شهرهاي کرج و تهران سوال کرده بود اظهار بي اطلاعي کرده و فقط دليل قطع برق تهران را علت فوق دانسته بود.
گمان کنم اگر در جمله فوق دقت کنید می بینید که از نظر دستوری ایراد دارد. آقای حکمت پور از چه چیز اظهار بی اطلاعی کرده است؟ نمی دانم شاید مدتی است خارج نشین شده ام و جملات فارسی به گوش من ثقیل می آید. معنای جمله واضح است، فقط نحوه چیدن لغات به نظر من ایراد دارد.
قائم مقام توانیر نیز می گویند که علت قضیه یک "حادثه طبیعی" بوده است ولی در ادامه خبر چیزی ازاینکه این حادثه طبیعی چه بوده ذکر نمی شود. آیا منظور وی باد و باران و زلزله و از این قبیل است ویا اینکه وقتی سیستمی فشاری بیش از حد تحمل می بیند از خود واکنش نشان می دهد و این طبیعی است و یا اینکه اصولا خاموشی هائی از این دست طبیعی هستند.
ایشان در ادامه می گویند:
اين اتصال بايد تنها 500 متر حاشيه اين منطقه را با خاموشي مواجه مي كرد.
کدام اتصال؟ شاید منظور "اتصالی" است؟ درضمن حالا که سوال را خودشان مطرح می کنند باید پاسخ این را هم داشته باشند که چرا برق قسمتهای زیادی از شهر رفت و نه فقط پانصد متر اطراف آن.
این خبر را هم بخوانید، این هم متن آن:
اطلاعيه روابط عمومي برق تهران
1 شهريور 1385
بدينوسيله در رابطه با قطعي برق در تهران به اطلاع شهروندان محترم مي رساند بر اثر حادثه اي كه حدود ساعت9:20 دقيقه در يكي ازپست هاي مهم حوزه برق تهران رخ داده باعث شد تعدادي از پست هاي برق كه بار عمده شهر تهران را تامين مي كنند از مدار خارج شود.در حال حاضر عوامل فني اين شركت ضمن رفع حادثه و ايزوله كردن منطقه، بخش عمده اي از خاموشي ها را رفع و به تدريج در حال رفع خاموشي كل شبكه هستند.جزئيات بيشتر در اطلاعيه هاي بعدي به استحضار شهروندان عزيز خواهد رسيد.
"بر اثر حادثه ای که رخ داد......باعث شد". جمله قدری به گوش سنگین می آید. "تعدادی از پست های برق که .......می کنند از مدار خارج شود". ظاهرا بایستی فعل جمله "خارج شوند" (به صورت جمع ) باشد و نه مفرد.
باز هم ذکر نمی شود که حادثه مذکور چه بوده. البته که باید حادثه ای پیش آمده باشد که برق قسمت وسیعی از پایتخت برود. در ضمن عبارت "رفع حادثه" خیلی به نظرم عجیب و غریب می آید. حادثه که رفع نمی شود، آن مشکل است که رفع می گردد. جلوی حادثه را می گیرند. پس از آنکه حادثه آمد که دیگر آمده، رفع نمی شود. مسئله بعدی آنکه در یک جمله، سه بار کلمه "رفع" استفاده شده که به باور من فرنگ نشین چندان از لحاظ فن نگارش فارسی کار صحیحی نیست.
البته در چنین مواقعی نمی توان به روابط عمومی و یا خبرگزاری ویا سایت خبری ایراد گرفت. راستش کار نگارش و آماده سازی اطلاعیه و خبر گاهی چنان گیج کننده می شود وسرعت بالائی را طلب می کند که مطلب خوانده و نخوانده به مخاطبین عرضه می گردد.
در هر حال امیدوارم این قطعی برق بهانه ای نشود برای اینکه "می بینید که برق کم داریم و این خاموشی نمونه ای بود از این کمبود. تنها راهی که خداوند برای تولید برق خلق نموده انرژی هسته ای است و ما ناچاریم کار اتم و غنی سازی را پیش ببریم تا برای بندگان خدا برق تولید کنیم پس انرژی هسته ای حق مسلم ماست و جهان خواران شرق و غرب عالم نمی گذارند ما به این اهداف عالیه برسیم پس مرگ بر فلانی و بهمانی".
بقول شاعر "توکار زمین را نکو ساختی ......که بر آسمان نیز پرداختی؟" تمام مشکلات و معضلات مملکت از همین نداشتن انرژی هسته ای می آید. وقتی انرژی هسته ای بیاید، مملکت آباد می شود، رفاه می آید، دست بیگانه کوتاه می شود، فساد از بین می رود، ارزانی می شود، امنیت می آید، مملکت می شود مثل زمان شاه!!!!
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Free Blog Counter